Good to know

Eftersom min största rädsla just nu är att han ska krampa igen så tänkte jag bara dela med mig av det jag lärt mig i hur man ska göra om det händer. 
För det gör det tydligen. Ju mer man pratar om det desto mer berättar folk om det.

Är det feberkramp eller affektkramp (googla) så är det oftast ofarligt. Kroppen krampar för att den fått nog liksom, den klarar inte mer. När syret behövs igen så slutar kramperna i vanligaste fallen. 
  • Om barnet förlorar medvetandet och har krampryckningar, se till att andningsvägarna är fria.
  • Lägg barnet i stabilt sidoläge. Barnet ska ligga med ansiktet vinklat lätt nedåt mot golvet.
  • Ring 112 och begär ambulans om barnet inte har en känd krampsjukdom och haft samma typ av anfall tidigare.
Efter kramperna är barnet ofta väldigt trött och sover otroligt tungt. Få inte panik då, som vi fick. Det är vanligt, kroppen tar sjukt mkt energi under ett anfall och därav tröttheten. 

Så ni vet iaf. 
Det här hade hjälpt oss, om vi hade vetat det innan det hände första gången för Charlie. 
Det va en sjukt jobbig händelse asså. Fy fan, trodde ju att han försvann ifrån oss där ju. 

Imorgon är det EEG. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0